به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(قم)، حسین اعتمادی، رییس اداره حقوقی راهداری و حمل ونقل جادهای استان قم گفت: در راستای صیانت از حقوق شهروندی و اجرای مقررات حمل کالا و مسافر، در چهار ماهه نخست سالجاری افزون بر ۵۵ جلسه کمیسیونهای مواد ۱۱ و ۱۲ ( رسیدگی به تخلفات رانندگان و شرکتهای حمل و نقل جاده ای ) دراستان قم تشکیل شده است .
وی ضمن افزود: از مجموع ۵۵ جلسه متشکله کمسیونهای مواد ۱۱ و۱۲ ، افزون بر ۳۸ مورد متعلق به کمیسیون ماده ۱۱ ( رسیدگی به تخلفات رانندگان ) و ۱۷ مورد جلسه دیگر متعلق به تشکیل کمیسیون ماده ۱۲ ( رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل ونقل جاده ای ) بوده است .
حسین اعتمادی تعداد جلسات متشکله کمیسیونهای مواد ۱۱ و۱۲ طی مدت مشابه درسال گذشته را ۴۳ مورد دانست و تصریح کرد : با توجه به آمار مقایسه ای تعداد جلسات متشکله کمیسیونهای مذکور درسال گذشته ، شاهد افزایش ۲۸ درصدی تعداد جلسات برگزار شده درسال ۹۹ می باشیم .
وی با یادآوری این مهم که گرچه به دلیل اپیدمی ویروس کرونا که موجب کاهش چشمگیر سفرهای برونشهری توسط ناوگان عمومی جاده ای گردیده عنوان کرد : با توجه به تمهیدات به عمل آمده و توسعه و ارتقا زیر ساختهای رسیدگی به شکایات دریافتی ، شاهد تسریع در فرآیند رسیدگی به تخلفات بخش حمل ونقل جاده ای درسطح استان بوده ایم .
اعتمادی درادامه به نحوه اطلاع از تخلفات رانندگان و شرکتهای حمل ونقل جاده ای پرداخت و اظهارداشت : غالب تخلفات صورت گرفته به دوطریق دریافت و احصا میگردد ، نخست از طریق دریافت شکایات مردمی ( حضوری ، تلفنی ، اینترنتی ) و دیگر توسط کارشناسان ناظر و بازرسین حوزه معاونت حمل ونقل اداره کل متبوع که با حضور محسوس و نامحسوس نسبت به این امر اقدام می نمایند .
رییس اداره حقوقی راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم بیشترین میزان تخلفات رسیدگی شده توسط کمیسیونهای ماده ۱۱ ( تخلفات رانندگان ) را حمل بار بدون بارنامه ، نداشتن تجهیزات ایمنی خودرو ، اضافه تناژ، برخورد نامناسب راننده ، حمل بار تجاری با اتوبوس و ....را دانست و اضافه کرد : بیشترین میزان تخلفات رسیدگی شده درکمیسیون ماده ۱۲ ( رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل جاده ای ) نیز شامل عدم نظارت مدیر فنی بر تجهیزات ایمنی ناوگان عمومی ( بررسی آج لاستیکها ، کپسول اطقا حریق ، سالم بودن شیشه ها ، کمربند ایمنی و ...) سو استفاده از کارت هوشمند راننده ، برخورد نامناسب پرسنل با مسافرین ، صدور صورت وضعیت فاقد کدرهگیری و صدور صورت وضعیت فاقد چک لیست مدیریتی ، دریافت کمیسیون اضافی از رانندگان ..بوده است .
اعتمادی ضمن تاکید بر پی گیری شکایات و مطالبات جدی کاربران جاده ای خاطر نشان ساخت : تلفن ۱۴۱ مرکز مدیریت راهها درتمامی اوقات شبانه روز آماده دریافت شکایات می باشد .
وی درخاتمه افزود : کارشناسان گشت بازرسی این اداره کل درقالب تیم های نظارتی به صورت محسوس و نامحسوس بررفتار ترافیکی رانندگان و نحوه ارائه خدمات موضوعه به کاربران جاده ای نظارت ودرصورت مشاهده هرنوع تخلف مراتب جهت پی گیری و اعمال قانون به مراجع ذی صلاح اطلاع رسانی میگردد.